søndag 3. mai 2020

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #43 Kårstad - Jonsrudberget - Vardehøgda - Ellingsjøen

Endelig var turen kommet til "hjemmeterrenget mitt" - Fenstadmarka mellom Ellingsjøen og Vika. Etter at jeg flyttet til Fenstad i 1987 har jeg løpt uendelig mange turer i dette terrenget, både med og uten kart. I mange år mest orientering, senere mest stiløping. Etter at stiene ble bedre skiltet og merket fra ca 2000 har mange av dem også blitt mye mer brukt - det synes godt.

Jeg kom litt sent løs fra jobb, og hadde bare tiden og veien for å rekke turen før det ble mørkt, det gikk heldigvis greit. Etter dagens tur er jeg oppe i 695 kilometer på Blåstiprosjektet mitt.

Nes Blåstiprosjekt 2020 Tur #43
Kårstad - Jonsrudberget - Vardehøgda - Ellingsjøen
16,1 km / 475 høydemeter / 2:50
I dette terrenget er jeg godt kjent, og stiene er også uendret gjennom veldig mange år.

Men, det er viktig å gjøre seg kjent med hvilke stier man kan gå tørt, og hvilke som garantert gjør deg blaut på bena.

Runden fra Kårstad, over Jonsrudberget, via Grindervanger til Vardehøgda og ned til badeplassen ved Vika (øverste venstre hjørne av kartet) - det samme med stiene tilbake på vestsiden av Dalsjøen til Ellingsjøen.

Mellom Ruggesteinen og Langvann, og mellom Langvassdalen og nordenden av Ellingsjøen, blir du garantert blaut!

Stiene er godt skiltet og merket.

Dagens tur startet ved utfartsparkeringen ved Kårstad, langs Ålandsvegen som går parallelt med Fv177 gjennom Fenstad.

Denne kneika opp fra jordet var da ikke på langt nær så bratt før om åra?

Motbakke i starten ga åndenød før jeg var oppe på Ellingsjøvegen.

Ved velteplassen etter ca 400 meter er det flott skiltet for både turgåere og skiløpere. Jeg registrerer jo at Fyrivangen bare har fått merke for skiløype - og det stemmer dessverre bra.

Trollet på toppen av skiltstubben er funnet igjen etter at noen hadde kastet det inn i skauen!!!

Foran skiltstubben er denne hyggelige steinen, og gjemt på baksiden (!) er en av årets stolpeposter.

Bjørn og Laila Sandvold er mye på tur, og bor bare noen hunder meter unna. Ikke veldig overraskende møtte jeg dem ved trollet. Bjørn har slitt med kraftig prolaps en tid og bruker krykker,men det bedrer seg forhåpentligvis raskt. Vi hadde en hyggelig prat før jeg kom meg videre. Vi jevngamle kara var gode løpevenner og konkurrenter i mange år - og et av mine bedre idrettsminner er da Bjørn, jeg og en til fra Fenstad fikk 2. plass i lagkonkurransen på halvmaraton i Fjellmaraton i 1993 med snitt -tid på 1:16.

Jeg fulgte Ellingsjøvegen et lite stykke til før jeg skulle ta til høyre opp hogstveien/blåstien mot sørenden av Ellingsjøen.

hehe, gjett om skoa ble gjørmete oppover her?

Elendigheta varte bare 2-300 meter. På toppen tar det av stier til både sør- og nordsiden av Ellingsjøen, mens jeg skulle andre veien oppover mot Jonsrudberget.

Noen rufsete partier i starten....

...men flott oppover lia.

Oppover her er den ene av de to intervallbakkene jeg brukte mest i sprekere dager. Her kunne jeg kjøre 3-4 minutters drag avhengig av hvor jeg startet.

Der stien møter på hogstveien fra Mysedalshøgda, er det skilting i løs vekt. Alt så likevel perfekt ut!

Skogbilveien slutter en drøy kilometer lenger sør, men holder traktorveistandard fram til hogstfeltet etter Holtersetra.

Holtersetra. Kun skilt, ingen bygninger.

Oiii, det er 7-8 år siden jeg var her sist, og hogstfeltet har blitt ungskog. Her, og videre mot Langvassdalen måtte man flere steder lete for å finne stien i tidligere tider, nå er det tydelig sti, godt merket og altså lett å finne fram.

Det er et lettløpt og morsomt stiparti.

Noen små myrhøl, men det går an å komme tørrskodd forbi (noe jeg ikke bryr meg om).

Imponerende å se hvor flott  stien er blitt etter at merkinga ble forbedret.

Dette skiltet står 20 meter fra dagens sti, litt gammel blåmerking henger igjen.

Stien på vei ned mot Langvassdalen.

Nesten nede i Langvassdalen går det som vel regnes som hovedstien ned mor sørenden av Ellingsjøen. Jeg skal avslutte ned der, og jeg vet jeg da blir blaut på bena.

Stien kommer opp på Langvassvegen...

Like etter stikrysset tar hogstveien (seterveien?) av til høyre mot Grindervangen.

Nå er det bare skiltet mot Vardehøgda, ikke mot Fyrivangen eller Kroktjenn/Skjersjøen, og det er forståelig etter at jeg nesten ikke fant igjen de stiene på to tidligere turer.

Tørr og fin vei. Er nok lenge siden hogstmaskiner var innover her.

Rett før Grindervangen går et hogstslep videre i retning Kroktjenn og Fyrivangen. Løypeskiltet står ovenfor den sammenraste bygningen på Grindervangen.

Den største forskjellen her på 10 år er at ungskogen harv vokst seg mye større og tettere. Grindervangen var en plankehaug da også.

Skiltstolpen her står skjult i skogen når man kommer den veien jeg kom. Skiltene til Kroktjennet og Fyrivanger er der ennå, men vær ikke sikker på at du finner stien.

Dette bildet dukket opp på facebook i dag. For nøyaktig 10 år siden (!!) var jeg forbi her på langtur sammen med Per-Einar Roth.

Det egentlig eneste interessante skiltet nå står sammen med plass-skiltet til Grindervangen.

Det er ikke lett å se hvor stien går, mellom hvilke busker, og i hvilken retning. Det var vondt å se også for 10 år siden. Jeg hang opp noen bånd for å hjelpe ukjente turgåere med å finne veien til der stien var tydeligere og godt merket igjen.

Gjennom her går stien.

Og litt etter er det tydelig merking videre. Det er egentlig litt typisk at det som ofte er vanskeligst å finne er utgangen på stiene på åpne plasser eller veier.

Stien er smal og lyngen høy, så godt med lange benklær her for å beskytte anklene som fortsatt er såre etter er par turer i kortbukse forrige uke.

Enda høyere lyng! Det går litt oppover, men det er totalt bare 70-80 høydemeter på de ca 2,5 kilometerne mellom Grindervangen og Vardehøgda.

Selv om stien er smal er den lett å følge, og bra blåmerket.

Løypa går i kanten av myra ved Storputten, men på fast grunn.

Så gikk gammel'n på snørra - og slikt kan det bli bilde av når man løper med fotoapparatet i hånda.

Naturens eget kunstverk.

Flott sti.

Stikrysset der en annen blåsti går mot Langvassdalen og Ellingsjøen, litt kortere men myyye våtere.

Jeg skal videre på den fine åsryggen mot Vardehøgda.

Bare et par hundre meter senere kommer jeg til et nytt stikryss, ved Ruggestein, der stien går ned til Vika via Dalsjøen.

Ruggestein - for den som er 1000 ganger sterkere enn meg.

Mye gammalskog i høyden her.

Et av få litt "tekniske" partier.

Bentsenbakken, oppkalt etter legen Guttorm Bentsen som gikk mye på ski her - men som falt i denne bakken. Siden bakken ble kalt opp etter han, gjetter jeg at det var et voldsomt fall, kanskje med skade som følge.

Noen kneiker igjen før toppen.

Så er jeg framme ved Vardehøgda, eller Valstadvarden som det står på skiltet. Varden, som mange sier, er høyeste toppen i Østre Fenstad. På Brårud-siden er det også en Vardehøgda som er høyeste topp i Vestre Fenstad..

Bare en liten knaus, uten utsikt.

De fleste som skal til Vardehøgda kommer nok opp denne stien fra Vika (veien innover forbi skianlegget).

Slakt på toppen forbi en stein som ligner litt på Ruggestein.

Så var det bratt nedover, der jeg hadde nok med å  holde balansen i et forsøk på å jogge. Her er det flatere igjen.

Nedenfor det bratteste partiet kommer jeg et lite stykke inn på en gammel hogstvei - en vei som kommer ned litt nord for Vika. Det er skiltet der stien tar av ned mot Dalsjøhytta.

Fin sti nedover her...

Hogstvei når jeg nærmer meg stikrysset ved Dalsjøhytta.

Dalsjøhytta.

Ved hytta er det merket begge rutene opp mot Vardehøga, en naturlig runde dersom man går fra Vika til Varden.

Jeg kom ned stien som kan skimtes i venstre bildekant, og skal nå oppover veien mot Dalsjøen.

Det er teoretisk kjørbart her, men litt opp i veien lå et vindfall som røpet at det ikke hadde vært noe kjøretøy her på 3-4 år.

Veien passerer et lite stykke fra nordenden av Dalsjøen.

Fin skogsvei videre.

Der framme går stien oppover mot Ruggestein til venstre.

Det er skiltet der stien (hogstvei) tar av fra veien som fortsetter mot Hovivangen og Langvassdalen.

Det er drøyt 100 høydemeter fra Dalsjøen til Rullestein, men aldri veldig bratt.

Sildrende bekker er alltid hyggelig på skogstur, for oss som aldri har musikk på øret i skogen.

Tydelig sti gjennom dette hogstfeltet også.

Ovenfor hogstfeltet er der ordinær sti igjen.

En gammel krok,omtrent som meg.

Tilbake ved Ruggestein, nå skal jeg følge skiltingen mot Langvatnet.

Tørt og fint furuterreng fram til myra ved Storputten.

Her blir det tyngre og blautere.

Tungt og vått underlag, men det er jo fint her da.

Storputten er delt i to, dette er den største delen.

Stien går mellom det som er to putter.

Dette er den lille Storputten. Vesleputten er ikke før i neste store myr.

Mellom myrene ved storputten og Vesleputten er  7-800 meter "sti" der det meste følger et myrdråg.

Vil du ikke bli blaut på bena må du litt ut i skauen.

Litt tørrere nederst mot Vesleputten.

I østkanten av myra ved Vesleputten mistet jeg stien/merkingen, men det er bare å følge myrkanten.

Her er "stien" igjen.

Det er lettere å jogge enn å gå i slik myr, da synker man ikke så langt nedi (nb: korte steg).

Wow, tørr grunn igjen.

I utforbakkene videre nedover mot Langvatn støter jeg på dette skiløypekrysset. Det må være løypa som tidligere gikk nede i selve dalen.

Denne broa har sett bedre dager....

...mens denne har klart seg bedre.

Da er jeg nede igjen ved Langvassvegen, akkurat ved Langvasshytta (heter den det?).

Denne hundevogna har ikke vært i bruk på en stund.

Det ser litt slitent ut her nå, men hytta ligger flott til.

Langvatnet nedenfor hytta.

Utsikt nordover Langvatnet, som ligger i samme dalføret som Hoviputten og Dalsjøen. Vannet ender opp i Dalsjøbekken som renner ut i Kampåa ved Vika.

Hytta sett fra "badeplassen"

Langvassvegen videre...

I nordenden av vannet, ved overgangen til den lange smale mye som fortsetter mange hundre meter videre, gikk det tidligere blåsti over mot "Spyttmyra". Stokkene som var lagt ut ble gradvis verre og verre å forsere, og nå må du svømme for å komme over her.

Jeg tror også jeg for veldig mange år siden passerte på den landtangen som kan skimtes litt lenger bort.

Et blåmerke henger igjen. Det viser også hvor lenge slike blåmerker er synlig dersom de ikke blir eksponert for mye sol.

Vegen og myra går parallelt videre.

Tilbake ved Langvassdalen der hogstveien går opp til Grindervangen.

Denne gangen skal jeg korteste vei ned mot Ellingsjøen, det som var den eneste tydelige stien tidligere. Nå er jo den tørrere ruta via Jonsrudberget en fin og tydelig sti.

Stien er som jeg husker den fra 30 år tilbake. Tror mange dropper denne på grunn av myrene.

Selv om det er flere våte myrpartier er det jo fint her da.

Plask, plask... selv om det generelt sett er tørt i terrenget nå.

Stien kroker seg en del, så det gjelder å følge med på hvor neste blåmerke befinner seg.

Noen er mye lettere å se enn andre. En del av merkingen her var med en annen blåfarge som var vanskeligere å se.

Stikryss nedenfor Holtermyrene . Jeg skal følge den bratteste ruta ned til nordenden av vannet.

Stien krøker seg videre....

...til neste stikryss. Skiltet "Grovlia" peker til sløyfa nordover langs Spyttmyra.

Brattere og mindre sti resten av turen nedover mot Ellingsjøen.

Jeg kom ned stien vi ser rett fram, men stien til venstre kommer ned fra Grovlia - og til høyre er runden på østsiden av Ellingsjøen.

Gapahuken i nordenden av vannet. Det er en annen gapahuk i sørøstre ende av vannet.

Jørgen-bua ligger fint ved vannet, og bålpanna her kan nok trygt brukes det meste av året.

Utsikt mot demningen på andre siden. Dette var jo drikkevann i "gamle dager". Dammen sto ferdig støpt i 1953, og man tok ut drikkevann her helt til 1985.

Blåstien videre langs sørøstre kant av vannet.

Stiene til høyre (nordover) skal jeg se på om et par dager.

Kveldssol ved vannet, klokke er snart 9 på kvelden.

Demningen med damhuset.

Her havnet overløpsvannet. Det har vært noen "småflommer" nedover lia mot den nærmeste bebyggelsen.

Redningsbøye og badevann. Det er fint å bade mange steder langs Ellingsjøen, spesielt her på østsiden av vannet.

Rasteplass med utsikt mot Jørgen-bua.

Min absolutte yndlings-sti i veldig mange år. For det første er det veldig flott langs østsiden av vannet, spesielt etter at man for en del år siden tynnet ut skogen kraftig. Her forsvinner også snøen tidlig, så her løp jeg en 10-minutters strekning fram-tilbake både en og flere timer på vårturer mens jeg ventet på at resten av terrenget skulle bli løpbart.

Her på vestsiden ligger den enste hytta ved Elllingsjøen.

Stien til høyre går ned til Kårstad.

Jeg skal ned her i dag, det er på tide å avslutte turen før det blir mørkt.

Imponerende rydding i hogsfeltet langs stien.

Det har blitt den reneste parken her nå.

Midtveis ned det som var en av intervallbakkene mine. Den andre var der jeg startet turen opp mot Jonsrudberget. Her var det bare lengde for maks 2-minutters drag,

Fin sti etter at jeg har kommet ned på "flata".

Stien kommer til svingen på Ellingsjøvegen, det jeg møtte Laila og Bjørn i starten av turen.

Jeg er ikke sistemann i skauen, her gjetter jeg at det en en (ei) stolpepost-jeger som har parkert.

Noen hundre meter ned i veien går stien ned til jordekanten ved Kårstad.

Der står det nå bare én bil. Det var heldigvis min.

Det er lett å se parkeringsplassen fra Ålandsvegen.

Kartet fra ca 2000 er slått opp, og det er det samme stisystemet fortsatt. Også neste tur kommer jeg til å starte herfra.

Jeg har kjent litt smerter under høyre kne på de to forrige turene. I dag gikk det fint å jogge i alle lette partier. Hele turen gikk på sti - bare litt kjerrevei... mye lyng, og en del tung myr og en del høydemeter.

Nes Blåstiprosjekt 2020
Etter fem år med masse stolpejakt trengte jeg en ny og litt annerledes utfordring, og for dette året falt valget på det jeg kaller "Nes Blåstiprosjekt 2020". Det kom et nytt turkart for Nes Kommune i 2018, med angivelig over 400 km med merkede turstier. Jeg tror det er mer - og ved å gjøre dette til rundturer som inkluderer også andre stier og veier, ser det det ut til at jeg lander på ca 50 turer og 700 km. Dette skulle jeg etter planen gjennomføre sommerhalvåret 2020, men det blir visst vinter/vår-prosjekt i stedet på grunn av en usedvanlig snøfattig vinter. Rekkefølgen blir litt vilkårlig, men jeg gjør nok ferdig område for område. Jeg overlater til andre å dokumentere de historiske detaljene, bl.a. arrangerer Nes Turlag  som arrangerer fine vandringer hver tirsdag - som dokumenteres på Nes Turlags  facebookside. Sjøl vil jeg skrive mest om hvordan det var å finne fram, om stienes beskaffenhet og hva jeg så på min veg. Kartet er detaljfattig i målestokk 1:40.0000 og 20 meter ekvidistanse - så jeg vil nok bruke andre kilder for å forberede noen av turene.

Tur #01  08.01. Sagstusjøen-Røsåsen-Langvatn
Tur #17  03.03. Dragsjøen Rundt - Fallmyra
Tur #18  06.03. Børsonstua - Dragsjøhytta - Veslesjøhøgda
Tur #19  09.03. Lundbergåsen - Tretjenna - Kjussæter - Folvellsæter
Tur #20  16.03. Børsonstua - Drognessæter - Folvellsæter - Gørrtjenn - Tyrigravtjennet
Tur #21  18.03. Brauterfallet - Udnesæter - Bergesæter - Øysjøen
Tur #22  20.03. Tresjøene - Langtjenn - Falltjennet - Tyvknattane - Brautersæter
Tur #23  22.03. Lærerinnestien - Tresjøene - Gørrtjennslottet - Vaskesjøen - Auli krk
Tur #24  27.03. Fjellfoten - Finnholtsjøen - Kjerkehøgda - Vindmyra
Tur #25  28.03. Korpåsen - Finnholtsjøen rundt
Tur #26  30.03. Haga Skytebane - Mordermyra - Mysmerstolen - Finnholtsjøen
Tur #27  04.04. Auli - Rånåsfoss - Tandbergfjellet - Toreidfjellet
Tur #28  05.04. Glommastien Årnes - Hennisand - Ynskroken
Tur #29  07.04. Tomteråsen - Udnes - Hvamshaugen - Hvam
Tur #30  08.04. Udnes - Badstudalen - Hvamsåsen - Jagastadfjellet
Tur #31  09.04. Neskollen - Hvamsetertjernet rundt - Hvamsåsen div.